Sepultura-kainalo #3: Ratos de Porãon kellarirotta muistelee

11.12.2013

Brassibändi Ratos de Porãon keulahahmolla João Gordolla jos jollain on perspektiiviä aiheeseen nimeltä Sepultura. Millaisena mies näkee 20-vuotiaan Chaos A.D:n?

Vuonna 1981 perustettu, edelleen vakuuttavasti vyöryttävä Ratos de Porão voidaan lukea Sepulturan – ja monen muun brasilialaisen metallibändin – suurimpiin vaikuttajiin. Sãopaulolaisryhmä aloitti suoraviivaisena hardcorepunkyhtyeenä, mutta alkoi imeä 80-luvun puolivälissä säveliinsä thrash metal -vaikutteita ja oli näin luomassa brasilialaisen crossoverin käsitettä.

RdP:n nokilla on vuodesta 1983 mölissyt João Gordo, 49, mies jonka meriitit eivät rajoitu pelkästään musisointiin; hän on tullut tunnetuksi paitsi tapahtumajärjestäjänä myös esimerkiksi Brasilian Music Televisionin videojukkana ja tv-reportterina.

Gordo yhtyeineen linkittyy Sepulturaan monessa. Nuori thrashbändi sai mahdollisuuden maksaa takaisin vaikutteistaan, kun rumpali Igor Cavalera pääsi esittelemään Ratos de Porãon Sepulturan silloisen levy-yhtiön Roadrunnerin henkilöstölle 1980-luvun lopussa. Liitosta seurannut, Harris Johnsin kanssa Saksassa äänitetty Brasil-albumi on edelleen RdP:n kiistatonta paaluainesta.

Vuonna 1988 bändit jopa äänittivät yhdessä, vaikkakin sangen kieli poskessa, ja noista sessioista koostetun, nimellä We Are Fucking Shit paiskatun bootleg-cd:n voi löytää hyvällä tuurilla jostain päin internetiä. Sepultura on myös coveroinut RdP:tä: Crucificados Pelo Sistema -repäisy löytyy Chaos A.D:ltä irrotetun Slave New World -singlen b-puolelta. Ja niin edelleen.

Gordo tutustui Cavaleran veljeksiin ja kumppaneihin alun perin jo vuonna 1986, kun Sepultura lämmitteli Venomia ja Exciteriä silloisessa kotikaupungissaan Belo Horizontessa.

– Olin lukenut jostain, että he pitivät Ratos de Porãoa Brasilian kovimpana bändinä, joten päätin pummata backstagepassin päästäkseni katsomaan Venomia ilmaiseksi, Gordo muistelee.

Ystävyys virisi ja hauskanpitoa seurasi. Kumpikin bändi veisteli pari levyä. Jokunen vuosi myöhemmin Sepulturan kaverit muuttivat Yhdysvaltain Phonenixiin, pestasivat uuden managementin, äänittivät Arise-kiekon ja harppasivat ensi kertaa Billboard 200 -listalle.

Kun yhtye alkoi tehdä kappaleita seuraavalle albumilleen, huumeongelmissa Brasiliassa piehtaroinut Gordo sai postia Max Cavaleralta.

– Hän lähetti nauhan, jolla oli Biotech Is Godzilla -biisi Jello Biafran lauluilla. Olin erittäin innoissani tulevan levyn mahdollisuuksista.

Gordo ei varsinaisesti pyörtynyt yllätyksestä kuullessaan, minkä nimistä levyä Belo Horizonten kasvatit olivat ulostamassa.

– Max oli aina ollut kova punkdiggari, mikä näkyi myös levyjen nimissä… Schizophrenia oli napattu Riistetyiltä (Skitsofrenia, 1983) ja Arise Amebixilta (Arise!, 1985), joten en ollut yllättynyt, kun Chaos A.D. yhdisti Chaos UK:n (brittiläinen hardcorebändi) ja Misfitsin Earth AD/Wolfs Blood -levyn (1983)…

– Ensivaikutelmani olivat, että levyn musiikillinen linja oli muuttunut aika radikaalisti hitaamman ja modernimman heavyn suuntaan, mikä sopi paremmin 90-luvulle. Esimerkiksi Biohazard oli jo tehnyt samaa, mutta oli siellä jotain uuttakin…

Gordo tarkoittaa tietysti niin sanottuja heimovaikutteita, Brasilian viidakoiden kuumien rytmien sotkemista raskaaseen poljentoon, minkä Sepultura vei tappiinsa seuraavalla Roots-levyllä.

– Kaikkiaan Chaos A.D. on hieno albumi siinä, että se avitti 90-luvun alternativemetallin vallankumousta sekä paikallisten vaikutteiden ja heavy metalin kohtaamista.

Levyn kovimmaksi biisiksi Gordo valkkaa ei-niin-yllättäen edellä mainitun Biotech Is Godzillan.

– Se on levyn nopein biisi ja siinä on kaunis teksti mestari Biafralta.

Yleensä ottaen Gordo sanoo diggaavansa enemmän Sepulturan alkupään levyjä, ne kun ovat – niin – nopeampia. Hän myöntää kuitenkin, että Chaos A.D:llä oli aikoinaan vaikutuksensa myös Ratos de Porãon vauhtiin: vuonna 1994 julkaistu Just Another Crime in Massacreland -albumi esitteli ajan hengen mukana vauhtiaan hidastaneen, enemmän vaihtoehtometallivaikutteita imeneen yhtyeen. Huomionarvoista sekin, että levyn tuotti Fudge Tunnel -mies Alex Newport, joka oli julkaissut samana vuonna Point Blank -albumin Nailbomb-nimen alla kenenpä muunkaan kuin Max Cavaleran kanssa.

– Se oli meille hämmentävää aikaa, Gordo tyytyy kuittaamaan.

Chaos A.D:n jälkeisen, heimovaikutteissa entistä tuhdimman Roots-levyn (1996) meininkiä Gordo kuvailee paljon paljastavalla sanalla ”abuse”. Sepulturasta tämän jälkeen eronneen Max Cavaleran myöhemmät liikkeet saavat nekin osakseen sangen hapanta kommentointia.

– Max on kuollut, hän kuoli vuonna 1996, enkä tunnista tätä ylimielistä vanhaa hampaatonta vuohta, joka väittää olevansa hän. Igor on muuttunut myös paljon, rock ei ole enää hänelle prioriteetti.

Muihin vanhan liiton Seppo-miehiin suhde on rutkasti aurinkoisempi.

– Olen edelleen hyvä ystävä Andreas Kisserin ja hänen ihanan perheensä kanssa, ja olemme yhteydessä säännöllisesti. Myös Paulo on hyvä ystäväni ja pidän hänestä paljon, vaikkemme näekään juuri koskaan.

Palaa Sepultura-pääjuttuun, tai lue muut kainalojutut:
Sepultura 2000-luvulla – Robotisaatiota vastaan
Soulfly – taas hidastamassa